sjarmerende edinburgh ; en reisereportasje - del 3

01:01, 02.01.2017 i reisereportasje

vi startet dagen med frokostbuffet i leiligheten vår. hele reisefølget spiste storslagen morgenmad, og tok en selfie;

(bildet vil ikke snu seg)

deretter tok vi på oss jakkene våre og satte kursen mot calton hill. calton hill ligger rett bak hotellet vårt, og vi sleit oss opp de utrolig glatte, regnvåte trappene for å nyte utsikten.

betalte oss opp i for å få bedre utsikt. det var verdt hver krone! også fikk vi oss ei lita treningsøkt på morran.

etter å ha surret rundt oppe på calton hill i en liten evighet, tatt masse utsiktsbilder og sett mot arthurs seat (OG bestemt meg for at dit går faen ikke jeg) gikk vi tilbake til hotellet igjen. vi skulle hente vogna og stellebagen, og alle skulle sikkert tisse også. på veien tilbake hadde jeg planlagt å svinge innom old calton burial ground, men det var STENGT! assa, wtf. utrolig surt, jeg ville DIT.

det var nesten så jeg ringte det nummeret der og bare "wtf, I wanted to visit the burial ground, because I'm a morbid person".

etter pause på hotellet snørte vi igjen våre sko og gikk mot scottish national museum. på veien passerte vi den vintage music storen jeg kjøpte min første LP-plate i i 2010, samt Greyfriars Bobby. Tok bilder av begge deler, men med engangskameraet jeg enda ikke har fremkalt. (snart).

Museumet ble godt besøkt av oss, var innom det aller meste, og jeg var som forventet lei etter en halvtime. haha. skulle ønske jeg digga museer! ser så gøy ut å være interessert i gamle ting :ppp magnus kosa seg ihjel oppe i dyreavdelingen, samt barneavdelingen. han lekte og prøvde alle greiene de hadde der. har selvfølgelig bilder derifra, men de er på... engangskameraet. what else liksom!

etter en del timer på museum begynte vi å bli grådig sultne, så vi lette etter en plass å spise. siden vi ikke var enige på forhånd dumpa vi innom mange forskjellige plasser, men jeg ville ikke ha fisk, pål ville ikke ha veggis, brita ville helst ha lam og ingen var enige. vi lette og lette, fant en plass som var bra, men der tok de ikke i mot barn, så da måtte vi jakte videre. vi endte opp med  å gå rundt slottet på nedsiden og trasket sakte og rolig mot lothian road, og jeg fikk vilja mi til slutt.... hehehe... beer kitchen,

både jeg og magnus spiste fish n chips. min fish var battered i IPA da, magnus sin var forhåpentligvis ikke det. jeg drakk den ene lageren husets bryggeri hadde produsert, og den var knallgod. pål spiste gigantiske chips.

da vi ankom beer kitchen var det stille og rolig. så slo klokken 17 og det sa PANG. var ikke værende der lenger, så vi betalte og gikk. (for en kultur i skottland da! ut og drikke øl etter jobb, HVER dag. I like).

vi endte opp på shopping. for hva ellers liksom, det er jo mitt livsverk. speedshoppa på primark (fant ingenting jeg ville ha. hæ), brukte mere penger på lush, kjøpte tre forskjellige deodoranter på boots, en leketraktor til magnus, før jeg ble sittende fast i køen på marks and spencer. som vanlig. vi tuslet til hotellet etter en god time, dritslitne. jeg og magnus badet med badebombe før han fikk grøt og la seg. jeg benyttet anledningen til å stikke tilbake på primark for å se om jeg fant noe. og det gjorde jeg!

ny genser, og bukse! jeg har jo ikke hatt på meg bukse på mange år. nå er buksa for stor. trist.

et litt slapt panoramabilde for å illustrere kvelden vår. to dauslitne småbarnsforeldre på storbyferie. vi spiste sushi som jeg tok med meg på vei hjem fra primark. det var himmelsk godt! jeg lyver ikke når jeg sier at jeg savner ferien vår i skottland. mye god mat, masse tid med familie og ikke minst deilige senger!

kvelden ble avsluttet omtrent fem minutter etter det siste bildet der ble tatt. tror egentlig jeg sovna på vei til senga. znåårk.

02.01.2017, 01:01 · reisereportasje · (0)