sjarmerende edinburgh ; en reisereportasje - del 2

15:47, 26.12.2016 i reisereportasje

dag to (tre) i edinburgh ga oss sol! og vind, i all mass. frokosten ble inntatt i en hast, for vi ville opp på takterrassen og sjekke ut utsikten derifra mens det enda var opphold. takterrassen.. omg! der kunne jeg ha gifta meg altså.

vi var utrolig heldige med været denne dagen, knallsol, men litt vind.

fikk tatt litt bilder av old calton burial ground også. flaks var det, for den var jo selvfølgelig steeeengt, som alt annet jeg hadde lyst til å se :'(

vi gjorde oss ferdige på takterrassen og kom oss ut i byen. vi gikk nedover til waverly, handlet litt sjokkis og noe å drikke (vannmelonjuice eller noe.. pføy!) og ventet på at hele svigersen skulle ankomme byen. flyet deres var selvføøøølgelig litt forsinket, samt at svigerfar hadde fått kofferten rotet bort. (Sas, host, sas). dermed hadde vi plutselig mye tid igjen før de skulle komme, så vi gikk nedover hele royal mile, og endte midt i en demonstrasjon ved parlamentet. var egentlig ganske kult å overvære, for der var det engasjerte damer ass.

deretter gikk vi hele royal mile opp igjen, og svingte ned mot hotellet der de andre skulle bo. vi gikk på feil hotell først, satt og ventet en stund før vi innså at det ikke var rett. på det riktige hotellet traff vi alle sammen, og magnus ble superglad for å se bæst, bæstemoj, onkel pede og tane bita :D

tante bita tok over ansvaret for vogn og barn, og vi vandret bestemte mot dagens lunsj; pancho villas. utrolig digg meksikansk mat, og masse plass for magnus å løpe rundt. tok kun bilder der med enganskameraet, og det har jeg jo som nevnt ikke fremkalt enda... hele lokalet var iallefall lilla, skikkelig lilla! ønsker meg litt tilbake dit, spiste så godt veggistacos.

etter lunsjen var ferdigspist gikk vi videre oppover royal mile. det endelige målet var edinburgh castle. britas store drøm (eneste drømmen som var enda større var holyrood house). edinburgh castle er ei borg. og det er liksom det som er. utrolig vakker utsikt fra toppen, men alle museumene der var fylt av ekle dukker, så jeg fikk panikk inni de trange gangene, og kom meg ikke ut fordi alle japanerne sto i veieeeen. slipp meg uuut. haha. ikke var det særlig tilrettelagt for vogn der heller, mye trange vindeltrapper. men akk, vi fikser, verken vogn eller unge veier noe særlig, så vi bar vogna opp og ned, og opp igjen.

mens de andre suste rundt på alt som kunne suses på, sovnet magnus i vogna. jeg meldte meg høyst frivillig til å trille rundt på han. kjøpte meg en kakao og brukte sikkert 100 kr på roaming mens jeg satt ute i den kalde høstlufta og kosa meg. jeg er ikke noe museumsmenneske, men jeg vil jo fortsatt være med der det skjer, så det ble ei fin ordning på det. etter ei stund ble de andre ferdige allikevel, og vi trasket nedover royal mile igjen.

vi tok følge ned til princes street, der vi delte oss i to shoppegrupper, jeg var seff innom lush igjen, og stoppet innom marks and spencer for å kjøpe med litt mat til kvelden og dagen etter. vi skulle møtes senere på kvelden igjen for å spise på jamies italian, men akk..

jamies italian var det man kan kalle for stappfullt. det var ikke plass til tankene våre engang. og da kommer man til det største problemet på en ferie; hvor skal vi DA spise? når den ene, usle planen man hadde faller i grus? vi gikk og gikk og gikk. hit og dit, sjekket menyer og var uenige. endte opp på en supertrang liten italiensk restaurant som var mer enn bråkete. der satt vi i 10 minutter, fikk menyene og bestemte oss for at dette, det gikk ikke.

vi vandret betuttet tilbake mot leiligheten, og svippet innom sainsburys på veien. der kjøpte vi frossenpizza og pålegg. det ble altså ferdigpizza til kveldsmat, i leiligheten. den der kulinariske opplevelsen er faktisk ikke tilstede med barn.

26.12.2016, 15:47 · reisereportasje · (2)

Anne Grethe

26.12.2016 kl.22:20

Kulinariske opplevelser er absolutt mulig med barn, det er vi levende bevis på :D

Gøy å lese om dine erfaringer i Edinburgh, jeg drømmer meg tilbake. Og så fint det bilde av Magnus er <3

julie amundsen agger

26.12.2016 kl.22:44

Anne Grethe:
kanskje med Edgar! ikke med Magnus. Han har nemlig ikke ro i ræva, ehhee. Jeg lengter også.. må tilbake en gang uten barn. Og jeg er selvfølgelig veldig, veldig enig <3