sjarmerende edinburgh ; en reisereportasje - del 1

14:51, 26.12.2016 i reisereportasje

nei, kanskje på tide at jeg får knatret ned en reportasje eller tre fra edingburgh? nå sklir vi jo straks inn i et nytt år, og minnet blir ikke bedre av slikt.

første hele dagen i edinburgh startet med shortbread, te og britisk barne-tv. magnus så på bussene som kjørte forbi vinduet i stua, og vi tok det rimelig piano.

dagens eneste mål var edinburgh zoo. vi er jo ikke kjent for å være særlig effektive om morningen, og dette var intet unntak. jeg kjøpte en hel drøss med greier på tesco til frokost, og vi spiste lenge. var vel ikke ute av hotellet før klokka var godt over 10! vi gikk nedover princes street, tok inn den skotske lufta og innså at det britiske været snart skulle bite oss i ræva.

vi kom oss ned til der bussen skulle gå fra, bannet litt om hvor kaldt det var, traff andre nordmenn som også syns det var kaldt, og kom oss deretter på en buss med plass til barnevogna.

regnet plaska ned, og magnus sovna i vogna. vi gikk et lite stykke i pessregnet opp til dyreparken, og kom oss inn i varmen. der betalte vi oss inn og trasket leeeenge rundt om kring, uten mål og mening. vi ventet nemlig på at magnus skulle våkne, og kunne liksom ikke bruke opp de kuleste dyrene mens han sov, og som nevnt før var det ganske trasig vær. vi endte opp i skjul ved noen apekatter. der stod vi. lenge.

det regnet, og det regnet. også våknet magnus, og vi kjappa oss rundt til de kuleste dyrene. apekatter, tiger, pingviner og løve var det kuleste syntes magnus. vi tok ingen bilder omtrent, for det regnet rimelig tett som nevnt... og med splitter ny telefon var det liksom ikke noe alternativ å dra den opp ute i dritværet. men inne hos koalaene tok jeg litt bilder. magnus syns de var ganske morsomme de og. eneste aberet var at vi ikke kunne snakke høyt. og det var tilogmed ansatt ei egen dame som passet på at vi hvisket....

videre vandret vi gjennom et svært anlegg med masse aper. der fikk magnus løpt fra seg, for det var laaaange gangveier med gjerder der. perfekt!

etter langt om lenge kom vi oss til pingvinene igjen, klare for å se den daglige pingvinmarsjen. ganske skuffende da det kun var tre-fire pingviner som var gira på å vandre.. magnus syns det var litt kult da, så vi ble stående hele marsjen. ser for meg at det hadde vært skikkelig morsomt hvis alle pingvinene var ute på rusletur. kanskje neste gang!

nå var vi våte og sultne, så vi bestemte oss for å avslutte i dyreparken. slitne var vi også, for denne dyreparken består av nesten kun bakker. ligger jo på en hill da, så skulle kanskje skjønt det.. vi gikk mot busstoppen, og fant ut at det skulle gå en buss straks. fantastisk tenkte vi, men bussen hadde ikke plass til vogna. oh fuck, hva gjør man da. hele planen var ødelagt og humøret dalte i takt med blodsukkeret. som vanlig kjefta vi og smalt litt da vi ble stående og gruble på når neste buss gikk,og ikke minst hvor den gikk. etter ei lita stund kom det allikevel en buss som passet perfekt med hvor vi hadde tenkt oss;  the beer kitchen som ligger i lothian road (hvordan uttaler man lothian forresten?).

magnus var blid og gleda seg til midddaaaahg. pål ville ikke spise på beer kithcen fordi de serverte øl, så vi gikk på byron burgers istedenfor. jeg bestilte selvfølgelig øl, i ren protest. for øl er jo vedig digg, selv om man har barn. byron burgers hadde knallgod mat, og fin barnemeny. vi bestilte mac and cheese til magnus, jeg spiste clucky chicken burger og pål spiste smoky burger. her tok jeg jo masse bilder, men det var med engangskameraet, og det har jeg jo selvfølgelig ikke fremkalt enda. (skal gjøre det snart da)

etter bespisningen gikk vi til princes street. jeg brukte ekle mengder pund på lush, boots og primark. på primark kjøpte vi nattdrakt til magnus, og den er fortsatt favoritten altså. thomas toget!

hadde selvsagt ikke tid til å bli tatt bilde av da.

magnus fikk bade med badebomber, også spiste han litt grøt og sovna på 1-2-3 i senga si. sliten liten gutt. jeg og pål fortsatte kvelden med at pål løp ned på tesco og handlet diverse potetgull, sjokolade og mikromat. livet med barn på ferie er ikke så spennende kulinarisk altså, det må jeg bare få sagt...

vi rundet av kvelden med potetgull som smakte nammis, og hadde boblende proseccostjerner på. namme!

26.12.2016, 14:51 · reisereportasje · (0)