tilbake til berlin; en reisereportasje - del 3

13:27, 04.08.2016 i reisereportasje

endelig tid for reisereportasje fra berlin! dag en og to har jeg egentlig skrevet om her: del 1    del 2

dermed blir dette del TRE, og onsdag. syns å huske at magnus var rimelig tidlig oppe da vi var i berlin, så vi var vel oppe omtrent 07.30. spiste frokost og dilla sånn at vi ikke kom oss ut av leiligheten en eneste dag før klokka var 10. en dag var vi vel ute rundt 09.50, men sjeldent noe tidligere. ting tar tid med barn ass (ikke det at foreldrene ikke er trege...)

dagens destinasjon var alexanderplatz og resten av sightsene nedover der. vi tok toget fra zoologiske hage og frem til alexanderplatz. jeg er en velidg rolig person til vanlig, men dette var rett etter angrepene i brussel og jeg følte meg ikke trygg på en person stod i togvogna vår og jeg tvang pål til å gå av toget sammen med meg. det var fyktelig ekkelt, og i ettertid er jeg så flau over meg selv at jeg skjemmes. jeg hadde aldri trodd at jeg skulle la meg skremme av slike ting, men etter å ha fått barn ser jeg litt annereldes på ting. menmen, ingen eksplosjoner på S-bahn i Berlin!

vi kom oss etterhvert frem til alexanderplatz, magnus drakk sikkert 1 liter appelsinjuice, sovnet og var flink sovegutt mens mamma shoppa på primark. etterhvet så våkna han, selcfølgleig alt for tidlig, dermed måtte shoppingen opphøre. gikk greit da, hadde fått shoppa greit mye! vi vandret nedover mot tv-tårnet, og magnus fikk gå litt fritt rundt omkring, noe jeg tror han satte stoooor pris på da han ikke akkurat hadde vært mye utenfor vogna de siste dagene.

fant en liten trampoline!

uuh, knut!!!

etter å ha sjekka ut tvtårnet fra bakken gikk vi ned mot en fontene jeg innbiller meg heter tritonfontenen. magnus syns den var awesome for å si det sånn, og han ville ikke dra derifra. måtte avblåse leken da han for tredje gang prøvde å klatre oppi. det kunne blitt veldig vått tror jeg. ikke det at det ikke ble vått senere..

(prøver meg på sigrid sin eminente redigeringsteknikk - bare sett noe over det du vil ha bort!)

da magnus endelig sa seg ferdig med fontena gikk vi videre ned mot berliner dom. men, da vi ventet på grønt lys i lyskrysset kjente jeg noe varmt som rant nedover armen min. nevnte jeg at magnus drakk 1 liter appelsinjuice? og tre timer ut i dagen hadde han fortsatt samme bleie som da vi forlot leiligheten. det var tiss. varmt tiss. i et svært veikryss i berlin. æææh! jeg fikk hetta, haha. vi fant nærmeste bygning med litt skjerming og skiftet på han i vogna. tenke seg til, bodyen var ikke våt, men det var buksa for å si det sånn! største utfordringen med å bytte klær i ei vogn er jo hvis man må bytte body, så takk guuuud for at vi slapp det.

åååh, berliner dom! en av verdens vakreste bygninger. her satt vi lenge og nøt sola og utsikten.

så fant magnus en fontene igjen, og papsen måtte løøøøpe.

så var det tid for lunsj, og vi spiste på peter pane som før het noe annet jeg ikke husker akkurat nå, hahaa. hovedgrunnen til at vi spiste der var at jeg ville prøve vegetarburger, og det hadde de i fleng der. fantastisk digg mat! anbefales veldig. vi var der sist vi var i berlin også, og fant greit frem til restauranten som heldigvis hadde ledig plass til oss og vogna. magnus var suuuuperlei av alt som het vogn og å sitte i ro, så han raca overalt inne i restauranten og stressa opp foreldrene. kan ikke huske å noensinne ha spist et måltid i fred og ro med han der altså! kommer vel etterhvert forhåpentligvis. maten var god, og magnus var urolig, så vi spiste fort som fy og fortet oss nedover til brandenburger tor. der var det fullt av folk ass!

magnus sov og pål var flau over meg med min nyinnkjøpte selfiestick. jaja, bilde ble det! og mer vandring.

(pål var med han også altså.)

vi gikk til sony centre, det var svæææært. skulle ønske vi fikk det med oss by night, det hadde vært enda kulere!

sovende gutt!

veien hjem fra sony centre skulle vise seg å bli sjuuuukt lang. vi surra lenge rundt omkring for å finne en heis ned til togstasjonen, but no, ikke noe å hente der. etter å ha svinsa rundt omtrent for alltid, båret vogn i trapper og rulletrapper, så ga vi opp og labbet mot potsdamer platz. der sto det skilting med heis på, men heisen kunne seriøst ikke bli funnet. vi lette og vi lette, og så våknet selvfølgelig reisefølgets yngste. det ble litt sutring og sure miner, alle var slitne og sultne, og ville helst tilbake til hotellet med eeeen gang. jeg spurte noen unggutter inne i en kiosk om de visste hvor heisen var, og joda, rett over der visstnok. men ikke f om det var noen heis der. trodde jeg var blitt gal som ikke så denne heisen alle snakket om. tilslutt viste det seg at heisen lå inne i en bakgård i neste gate. åja, skikkelig logisk altså! nei. tusen minuspoeng for potsdamer platz. men, hjem kom vi!

magnus fikk seg tysk barnemiddag fra glass (buhu så fæle foreldre vi eeer) og vi bestile room service senere på kvelden. magnus hadde jo seff føkka opp telefonen, så vi måtte ned i resepsjonen for å bestille. but I fix you knooow.

pål spiste lasagne og jeg risotto. tror ikke ieg tok bilde av maten?? dårlig bloggggeer...

så la vi oss egentlig. haha.

#berlin #reisemedbarn

04.08.2016, 13:27 · reisereportasje · (1)

Anne Grethe

04.08.2016 kl.21:50

Åh, gøy! Så morsom lesning. Nå fikk jeg lyst til å reise til Berlin. Så fine bilder av dere og. Spesielt det med Knut :D