dublin, mine damer og herrer; en reisereportasje - del 4

12:57, 22.10.2015 i reisereportasje

siste hele dagen i dublin! og så triste vi var :( men dagen skulle allikevel fylles. vi vandret til merrion square, for jeg ville se oscar wilde statuen, samt sjekke ut huset han bodde i da han bodde i dublin. fikk sett begge deler, men huset var ikke åpent for besøkende :( veldig fin park han var plassert i da! han er så awesome.

var sjukt mange folk der da , så måtte ta bilde fort, så jeg fikk ikke gjort meg så tynn som jeg ville. men det går vel greit for denne gangen.. mehehe. vi hadde en liten rast i parken, for jeg ble så sliten i beina. (pål skal absolutt gå overalt på ferie, og jeg var gravid som tidligere nevnt, så ble fort sliten ass!).

videre gjennom parken var det matmarked av noe slag, og det lukta sinnsykt godt! men vi fant ikke inngangen, og hadde egentlig ikke så hastverk med å komme oss inn dit, siden vi nettopp hadde spist frokost. (tror vi spiste frokostsub, men kan ikke love det). uuuansett. noe som var kult inni parken var at lyktene der var eldgamle! og de var visst de siste av sitt slag som stod igjen i dublin sånn som vi forstod det. spennende historie altså.

etter at vi var ferdige med oscar og gjengen med lamper, gikk vi nedover mot liffey river igjen. her spaserte vi gjennom litt mindre.. koselige strøk, og bemerket oss at nesten alle hadde vaskemaskinen stående ute på verandaen. kjekt da, kan jo vaske klær og henge opp igjen med en gang! å gå gjennom slike nabolag minner meg på hvor fint vi har det i norge. standarden er en helt annen.vi hadde sikkert bodd slik vi også om vi hadde vært arbeiderklasse i irland. snodige greier.

tilslutt kom vi oss ned til elva, og fant samuel beckett bridge. den ser ut som en harpe! vi gikk ikke over den, og jeg kan ikke huske hvorfor. det hadde jo vært litt kult.

brua var kul den, men vi kunne ikke stå der hele dagen! vi gikk langs elva og krysset den ved neste bro, og tok trammen/prammen/trikken til guiness store house. ååh, jeg som elsker guiness! men jeg var gravid...... så opplevelsen ble kanskje ikke så kul som den kunne blitt. vi fikk innblikk i historien, og fikk vite hvordan øla ble laget. var jo egentlig bare et svært museum om øl og guiness. kuleste var smaksrommet, og da vi fikk draft our own guiness! smaksrommet var helt hvitt, og det var "røyk" overalt med forskjellige dufter fra ingrediensene i øla. skikkelig charlie og sjokoladefabrikken-style. i selve smaksrommet lærte vi hvordan man skal smake på øla. så ble en liten slurk øl på meg og. etterpå gikk vi til baren, og der lærte vi hvordan man tapper guiness. vi har faktisk hvert vårt diplom fra store house. certified to draft guiness eller noe sånt. kuuult.

gruppebilde av gruppen vår. eller the class og 15.03 som han kalte oss han guiden.

i billetten får man en guiness i baren oppe i øverste etasje. så muligheten for masse øldrikking er der. man får altså to pints med guiness der! jeg fikk ikke drukket noen, men pål drakk litt... og på rimelig tom mage var det litt gøy..

fin utsikt!

nå begynte magene å rumle noe sjukt, så vi begynte å gå tilbake mot hotellet og satset på å finne en restaurant på veien. plutselig åpnet himmelen seg, og det begynte å sprutregne. helt syykt! det var ikke så langt å gå som vi trodde, så vi slapp unna det verste regnet. fant en italiensk restaurant ikke så langt unna hotellet, og der satt vi lenge og koste oss mens det regnet utenfor. etterpå var det bare å løpe til hotellet og komme seg i badekaret (ble en liten vane altså!). denne kvelden var det ikke noe krangling om restaurant, for vi hadde bestemt oss tidligere på dagen. endte opp med en indisk en rett oppi gata, og det var fantastisk god mat! jeg spiste butter chicken og pål spiste noe masalagreier. value for money! sinnsykt mye mat for lite penger. anbeflaing altså. (husker ikke hva den heter da, kan finne l8er)

og så var siste kvelden i dublin over, og vi måtte begynne å pakke, for dagen etter skulle vi til... LONDON!

22.10.2015, 12:57 · reisereportasje · (1)