dublin, mine damer og herrer; en reisereportasje - del 2

13:36, 21.10.2015 i reisereportasje

da jeg begynte på reisereportasjen om dublin skrev jeg som følger; " jeg tenkte jeg skulle prøve noe nytt denne ferien. nemlig å skrive litt etter hver dag vi har vært borte, og ikke bruke to-tre måneder på å fortelle om ferien vår."  nå har det gått 14 mnd, og jeg har fortsatt ikke skrevet videre. er det muuulig ellah. dårlige greier! nå er det på tide å fortsette, og når jeg har skrevet ferdig om dublin skal jeg skrive om londonturen vi hadde i august i fjor. jeg er bare litt forsinket, som vanlig...

nå er det jo en stund siden vi var der, så noen smådetaljer er nok long gone. ikke tok vi mye bilder heller! jeg trenger et kompaktkamera som er dritbra og lite, for det er så styr å drasse med seg speilrefleksen.. oh well, let us begin!

tirsdag

på tirsdagen kan jeg gjette at vi stod opp sent sånn som vi alltid gjør. vi tuslet ut av hotellet og bort til subway for å spise frokost. (vi bodde på the morgan, lå meget sentralt og var dødsfine rom!). da vi hadde kjøpt oss hver vår frokostsub tasset vi mot dagens første mål: trinity college!
 trinity college var svært, og veldig fint! tror egentlig ikke vi hadde noen store planer for hva vi skulle foreta oss inne på området, uten å sjekke ut biblioteket og the book of kells, men da vi nærmet oss inngangen til biblioteket fant vi fort ut at dette, det gadd vi ikke. vi snakker kø fra helvete, verre enn prøverommet på primark, tilogmed verre enn byttedisken på primark. og da er det GRUSOM lang kø. litt skuffa og betutta vandret vi videre gjennom området og tittet på de fine bygningene.

alt i dublin er skilta på både engelsk og gælisk. awesome!

vi gikk rundt på området en god stund før vi satt oss ned på noen benker ved fotballbanen. der hadde det lokale collegelaget (kanskje ikke, jeg bare så for meg at de var det) trening, og det var spesielt å se på. etter en stund kom også en barneskoleklasse og spilte kanonball der nede. jeg elsker jo å sitte på benker og titte rundt, pål syns det er kjedelig, så vi satt ikke så lenge. i tillegg begynte pål å fryse.............. var jo bare sånn 15 grader og litt sol, og det er jo for kaldt.

da jeg endelig hadde sett meg ferdig på grønne gressletter gikk vi videre mot grafton street. dette er en shoppegate med masse forskjellige butikker (.feks disney store som jeg brukte dødslang tid i). vi gikk mest og kikka i gata, for det begynte å regne noe sinnsykt, så vi poppa innom stephen's green shopping centre. her var jeg innom toalettet (var gravid på tidspunktet, så måtte tisse heeeele tida) og jeg kjøpte meg en paraply. anger på at jeg ikke tok bilder der inne, for det var ganske stilig! så skikkelig fancy ut, og det gikk trapper i alle retninger. kan jo seff låne eit bilete frå google bare for å illustrere:

(bildet er linka)

da det sluttet å regne beveget vi oss videre til st. stephen's green. en stoor park som var veldig koselig med masse små dammer og masse businessfolk som spiste lunsj. her tok vi oss en ørliten pause på gresset i strålende sol. jeg var sliten og tørst, og pål var sikkert ingen av delene. det som er morsomt med å være på byferie er jo å sitte på en benk eller på gresset, og bare se på folk. herregud så mange rare folk som finnes. uansett. vi tok selvfølgelig ingen bilder her, og fortes oss avgårde da jeg oppdaget at det var svaner i vannet der!!!!!! vi løp nesten. men bare nesten.

innser jo at denne dagen egentlig var veldig lang og innholdsrik. jaja.

vi gikk til st. patricks church og brukte lang tid på å bare beundre katedralen. den er svæær og veldig pent utsmykket! helt sinnsykt hvor vakker den er. her fikk jeg lyst på is, men pål hadde som vanlig ikke det, så vi kjøpte ikke is denne gangen heller. lurer på når jeg skal få spist is i en storby. aldri sikkert. uansett. mens vi satt der og så på kirka, var det bryllupsfotografering bak oss. spennende.

litt i beit om hva vi skulle gjøre videre, fant vi til slutt ut at vi skulle sjekke ut dublin castle. men det var skikkelig skuffende! hadde sett for meg et skikkelig slott, men det var jo kjipere enn slottet i oslo. nedtur! ikke fikk man komme inn i selve slottet heller uten å betale, og siden det var så lite imponerende utenfra gadd vi ikke betale oss inn. vi brukte heller litt tid i slottsgården foran. der var det en del sandskulpturer. det var helt sykt, tenk at man kan lage figurer av sand... shiiit ass.

nå var jeg så sulten at jeg nesten døde, så vi bestemte oss for å finne en plass å spise. tilfeldig nok lå eddie rocket burgers rett over veien for dublin castle, så vi tok lunsj der. jeg sikla på milkshake, så måtte bestille det. gleden ble avbrutt av dårlig og tjukk milkshake som ble servert i kaffeglass og ikke milkshakeglass. og ikke noe kirsebær på toppen! skuffa ass! (grisa tilogmed ut hele bordet da jeg skulle helle mer milkshake i glasset, for det var jo bare en klump) var generelt skuffa over maten der, for den smakte ingenting. kult konsept da!

etter vi hadde spist gikk vi hjemover til hotellet, (først innom lush! måtte ha badebomde) via dublinia. kul kirke ! svær og med buegang. da vi endelig kom oss til fleet street igjen var det så sjuukt mye folk at vi måtte brøyte oss frem til hotellet.

måtte ha meg et bad og litt lux før vi skulle ut og spise middag.

vi sliter alltid med å velge restaurant når vi er på ferie, og denne kvelden var intet unntak. valget falt til slutt på toscana, en italiensk restaurant som lå like ved eddie rocket burgers. veldig god mat, men utrolig trang plass der. vi ble plassert rett bak inngangsdøra så det ble litt kaldt til slutt! men, maten var veldig god, så totally worth it. jeg spiste pasta med ost, og pål spiste lasagne.

meget vellykket dag, som resulterte i slitne ben og trøtte kropper. mener på at vi kjøpte sjokolade og brus på tesco etter vi hadde spist og gomla sjokkis i senga mens vi så på mtv...

21.10.2015, 13:36 · reisereportasje · (0)