fine øyeblikk fra berlin; en reisereportasje - del 4

23:57, 02.07.2014 i reisereportasje

torsdagen startet med at jeg dro meg opp tidlig, og stakk på primark. joda, var der dagen før, men da med en utålmodig pål på slep, så jeg dro tidlig, og alene denne gangen. ble fortsatt ikke helt ferdig, me det fikk så være. deretter var jeg dritsnill kjæreste som kjøpte frokostsub fra subway og ferskpresset appelsinjuice som jeg tok med meg opp på rommet. pål sov enda (sjokk) men ble veldig, veldig glad da jeg vekte han med frokost på senga <3

(har et bilde av pål som spiser frokost i senga, men det egner seg kanskje ikke på nett. dere får tenke dere til det)

etter at frokosten var inntatt tok vi banen til en plass.. hehe.. det var faktisk en veldig fin stopp! stasjonen lå liksom over en elv, og det var strålende fint vær. dette var også første gangen vi fikk med oss en noget alternativ tiggemetode; tiggeren kom inn på banen og ropte ut en slags preken til passasjerene før han gikk av på neste stopp. og sånn fortsatte de. helt sykt, og det genererte generelt lite penger vil jeg tro.

herifra tok vi banen et par stopp til, og gikk av på dagens første ordentlige destinasjon.... checkpoint charlie! må si at jeg ble dødsskuffa da jeg fant ut at vaktene tok betalt for å bli tatt bilde sammen med og at de tok betalt for å stemple passene våre.. så det gadd vi ikke! vi surra rundt på checkpoint charlie en stund, leste på infoplanketter og jeg var fortsatt like sjokkert over at det ikke er SÅ lenge siden krigen. det er jo helt sinnsykt!

videre gikk vi mot museum des terrors og fikk med oss både trabi world og en liten rest av muren på turen bort

meget interessant! tenk at muren stod helt til 89'. det er jo sinnsykt.

museum des terrors var en veldig trist opplevelse, men også veldig informativ.

etter at vi hadde vært på museumet gikk vi til potsdamer platz hvor vi tok banen til tiergarten en plass. derfra gikk vi gjennom nesten hele parken, og opp til bellevue. det var grufult varmt denne dagen forresten!! kikka litt på residensen min, og hvis noen vil komme på besøk må dere bare si i fra.

tada!

etter dette gikk vi tilbake langs unter den linden, og til siegels saulen. oi oi oi sier jeg bare. det var MANGE trappetrinn rett opp! men guri for ei utsikt! var superfint der oppe og jeg ville aldri ned igjen. vind var det også, og det var ikke å forakte på en dag som denne. pål var vel kanskje ikke SÅ gira... menmen!

da vi endelig kom oss ned derfra begynte vi egentlig å bli skikkelig, skikkelig sultne. lite tenkte vi på at vi hadde en hel park og dyrepark foran oss før vi kom oss til den avtalte lunsjplassen. hadde nesten lyst til å gi opp, men vi kom oss dit tilslutt!!

mehehehe

Suuushii! OG øl selvfølgelig, masse øl.

denne dagen hadde vi jo egentlig vandra hele byen rundt, så vi stakk på hotellet for å slappe av før vi skulle spise middag. vi hadde funnet en bra restaturant, men den var selvfølgelig full så da ble man gående rundt på måfå.. og det kommer det aldri noe godt ut av. vi endte opp på vapiano som vi hadde glemt at vi hatet før vi gikk tilbake til hotellet og endte dagen med sjokolade og øl i senga. vapiano er jo ikke bra!!! :pppp

02.07.2014, 23:57 · reisereportasje · (1)

Marte Pettersen

03.07.2014 kl.09:57

Så, og hørtes, utrolig koselig ut!