fine øyeblikk fra berlin; en reisereportasje - del 2

22:19, 27.04.2014 i reisereportasje

tirsdagen startet med frokost ute på en benk utenfor hotellet. vi hadde kjøpt oss bagels med pesto, tomat og mozarella og var etter dette meget klare for å starte dagen. vi tuslet bort til Zoologischer Garten og toget til alexander platz. der fant jeg meg seff en starbucks og fikk kjøpt med min nye yndlingsdrikk; mangosmoothie. namnam.

alexander platz var også en stor, åpen plass. vi gikk derifra ganske fort, for vi skulle utforske store og kule ting! på vei bort til berliner dom fant jeg en kjent lukt... pål mente at dette måtte være feil, for det skulle ikke ligge en slik butikk her... vi fulgte lukten, og jommen fant vi ikke LUSH! jeg var i himmelen! handlet for alt for mange euro, og vi var øre i neseborene da vi endelig kom oss videre på vår ferd.

blomster i berlin!

rote rathaus var visstnok også i dette området, men vi besøkte ikke denne serverdigheten.

videre kom vi oss endelig ned til berliner dom, og for ett byggverk! sværeste kirka jeg noen gang har sett (bortsett fra york minster). nydelige detaljer, og den føltes så massiv og majestetisk. leste rundt på de forskjellige plankettene som var plassert i nærheten og tittet over til museumsøya. denne besøkte vi heller ikke, for vi er ikke sånn kjempeglad i museum..

jesus på verandaen sin

skikkelig turistbilde her ass!

etter en liten pause i parken foran berliner dom ble vi enige om å spasere gjennom gendarmenmarkt før vi tok oss en solpause foran den franske og tyske domen. her var det en mann som var rusa på alt annet enn jesus som spilte gitar og sang av full hals. det var ikke pent, om man kan si det slik. disse domene var veldig fine da, jeg tok bilder av dem med engangskameraet jeg hadde med meg, men det har jeg ikke fremkalt enda (husk å gjøre det da julie!).

traff knut!

efter all denne spaseringen ble vi sultne, og tok inn på en fancy restaurant jeg ikke husker navnet på. alt der inne var laget av bjørketrær, sånn seriøst. en servitør som stortsett bare kunne tysk tok ordren vår, og vi hadde visstnok bestilt lunsjmeny, så de kom med kaffe til oss på slutten. pål drikker jo ikke kaffe, men jeg tvang han... jeg spiste forøvrig veggisburger med sveitserost og pål spiste vanlig burger.

gode og mette fortsatte vi videre nedover Friedrichstraße, og jeg luktet meg frem til nok en LUSH. denne visste vi at skulle finnes i den nevnte gate, men ikke helt hvor. også var den bare der, helt plutselig! fantastisk!!! jeg kjøpte toothy tabs (tannkrem i tabelttform, wtf!) og badebombe siden vi hadde badekar på hotellet. pål begynte på dette tidspunktet å bli ganske lei av LUSH og shopping generelt, så denne LUSH-butikken fikk verken like mye penger eller tid av meg som den forrige... oh well!

vi vandret oss videre nedover gaten og strenet av slik at vi endte opp ved reischtagbygningen. den var stor!

videre satte kursen vi mot et sovjetisk minnesmonument, og gikk rundt hele greia. det stod en mann der og gråt og snakket til monumentet mens vi var der, så jeg turte liksom ikke ta så mange bilder, men ett ble det iallefall!

turen videre gikk nedover unter den linden og vi befant oss plutselig på en plass der ronald reagan en gang hadde ropt "tear this wall down!" og foran oss var PLUTSELIG brandenburger tor igjen! som nevnt tidligere, avstandene i berlin er jo bare koselige!

vi toget tilbake til zoologischer garten og jeg fikk badet med badebomben min! det var sjukt fancy, og jeg glitra resten av oppholdet vårt.

efter badingen var foretatt gikk vi ut i berlinkvelden for å spise middag. vi spiste på ei asiatisk sjappe som het "mr hay and friends". maten var billig og digg! pål syns det var litt kleint da, for nabobordet vårt var norske, just som oss. etter middagen skulle pål geleide oss hjem, noe han seff ikke klarte, og vi rota oss skikkelig bort en liten stund. ikke stol på pål! #berlinguidetipsnummer2 .vi kunne verken se stjerna vår (som stod på toppen av europasenteret) eller gedikkidikk (kaiser wilhelm gedächtniskirche), så vi var jo et stykke hjemmefra. pål googla og sjekka kart, og plutselig var vi på europasenteret. jeg traff enda en knut!

også føltes det digg å se dette igjen:

gedikkidikk <33333

på veien til hotellet shoppa vi sjokkis og øl hos en tyrkisk kioskeier, og deretter tok vi livet med ro i den jævlig harde senga på hotellet.

27.04.2014, 22:19 · reisereportasje · (2)

Carina

05.06.2014 kl.13:10

Berliiiin <3 Verdens beste by!

julie amundsen agger

05.06.2014 kl.14:23

Carina: nesten! London er litt bedre!