beretninger fra london; en reisereportasje - del 1

16:39, 10.11.2013 i reisereportasje

tenk at londonturen vår er over, vi har kommet hjem og pakket ut. det er jo helt forferdelige, ja, at dagene gikk så fort! for jeg vil tilbake igjen, med en eneste gang!! men det kan jeg jo ikke, så jeg får helle skrive ned alt vi har gjort på den flotte turen vår ♡ tror nesten jeg må dele det opp, jeg. for det blir litt langt med ett innlegg som skal dekke alt vi har gjort.

mandag

vi våknet i femtiden på natta og var ekstremt spente på om norwegian hadde blitt enige, om det ble streik eller hva det ble. kom oss til flyplassen, og gikk ombord i flyet klokka sju, og da vi landet i oslo og kom oss ut fikk vi beskjed om at det IKKE ble streik! heihurra! det var en fantastisk beskjed å få, og vi kunne senke skuldrene. kjøpte oss svindyre baguetter på upper crust, og tuslet til neste fly. sovnet med en gang jeg kom på flyet nesten, og våknet opp i england, nærmere bestemt gatwick. london er innenfor rekkevidde!!

(også var det enda bra at jeg hadde tatt med meg solbriller, for det var strålende sol og frisk høstluft i london
♡ )

denne gang, akkurat som forrige, bodde vi på CitizenM hotel som ligger rett ved Tate Modern på Southwark. Elsker dette hotellet, for senga er seriøst verdens største (2x2m) og hele hotellet erfancy og funky og egentlig bare himla kult.

(pål viser frem deler av det funkye hotellet vårt)

skryter uhemmet av dette hotellet, og det kommer jeg til å gjøre til jeg dør. for en service! og så utrolig fint og rolig og flott og alt. det ligger i et skikkelig forretningsstrøk, og har en marks & spencer butikk rett over gata for seg. det tar 4-5 minutter å gå til southwark tube station, og derifra ligger verden (london) for dine føtter. tips! kjøpt et oystercard (fungerer som et verdikort for buss og tog) og fyll det opp med ca 30 pund, det holdt for oss i allefall, og vi var der i 5 dager.

vi dro til covent garden, som jeg endelig fikk sett ordentlig. det skal sies at vi var der i fjor også, men jeg fikk ikke med meg at vi faktisk var i covent garden før vi hadde dratt hjem. fant målet ganske fort; lush! for en butikk! jeg elsker alt som har med shampoo og såpe og slike fantastiske ting å gjøre, så at man kan handle alt økologisk osv er jo et kjempepluss. fikk handlet for godt over 600 kroner, så både jeg og kassamannen var strålende fornøyd da jeg gikk ut derfra med en tung papirpose, full av duftende herligheter.

(skrytebilde)

videre i covent garden var vi innom en supergammel leketøysbutikk ( benjamin pollock's toyshop) med teppegulv og lavt tak. gulvet knirket greit mye, og det var stappfullt med folk der, og jeg fikk en skikkelig "I'm on a boat" følelse, så vi kom oss kjapt ut derifra. kombinasjonen av trangt og dyrt gjorde at vi ikke handlet noe der. efterpå handlet jeg meg svindyre franske makroner fra laduree (serr! salt karamell!) og vi delte et par makroner mens vi beundret juledekorasjonene rundt oss. london er vakkert på denne tiden av året, kanskje ekstra fordi det snart er jul. pål påstår at det var kaldt i denne ferien vår, men det var altså ikke.rundt 10 grader, noe som er perfekt ferievær!

(her har pål allerede begynt å bli litt lei av shopping. jeg syntes ikke synd i han)

covent garden byr på ekstremt mye fint, men prisene er ganske stive. det ligger supersøte butikker på rekke og rad, og whittard er en superduper tebutikk som ligger i underetasjen. synd jeg sverger til twiningsbutikken på fleet street <3

etter mye hinting og grytning fra den maskuline delen av reisefølget beveget vi oss ut av covent garden, og mot trafalgar square, som jeg enda ikke hadde fått med meg. altså, en statue er jo ikke så viktig, men siden jeg hadde vært i byen to ganger før og ikke sett den da, måtte vi ta turen dit nå. stoppet på veien for å fikse meg en pumpkin spiced latte fra starbucks, noe som var latterlig godt!! og da statuen endelig viste seg.... jeg følte ikke så mye annet enn "JEG MÅ TA BILDE MED DEN!" And so I did

pål trodde ikke dette kom til å bli noe bra bilde, så han tok et med kameraet også

etter at vi var ferdige med å fotografere nelson opp i mente trasket vi videre mot big ben og elvebanken

check, kunne vi da si i kor. da hadde vi sett big ben for tredje eller fjerde gang, begge to. på veien til big ben gikk vi forbi der statsministeren bor, altså downing street. jeg fantasterte om hva som ville skje om jeg hoppet over gjerde der, og pål mente at vaktene kom til å skyte meg. akk og ve.

nå begynte jeg egentlig å få litt vondt i bena, men jeg klagde ikke så mye og foreslo heller at vi kunne sette oss på en av benkene langs elva. var egentlig litt klisjè og veldig romantisk der vi satt og kyssa og nussa på en benk mens lysremsene i trærne tentes i londonkvelden.

dette var forresten dagen da "dagens episode av pål tror" ble oppfunnet. for da vi skulle gå tilbake til hotellet trodde pål at man kunne krysse veien både her og der, eller at man kunne gå den bruen og komme akkurat dit man skulle. kan jo nevne at det endte med at vi gikk helt til blackfriars bridge før vi klarte å krysse themsen, og var begge slitne og kalde før vi nåtte southbank.

selv om jeg var sliten og pål frøs, tok vi oss tiden til å spasere _litt_ på millennium bridge, bare for å gjøre det

vakre byen <3

da vi endelig kom oss til hotellet skiftet vi klær, og gikk ned tilbake til southbank for å spise. valget falt på zizzi, en italiensk kjederestaurant som egentlig finnes overalt. maten var superdupergod, og jeg drakk vin til, og vi følte oss skikkelig bra. kvelden ble avsluttet med en fin spasertur tilbake til hotellet der jeg egentlig sovna i det sekundet hodet traff puta.

10.11.2013, 16:39 · reisereportasje · (0)